Okej mamma nu kör vi!

Jag vart lite irreterad på min underbara mamma idag för att hon klagar hela tiden på att hon måste gå ner i vikt men inte gör nåt åt saken. Eftersom jag inte är hälsan själv och har levt med ätstörningar länge måste jag försöka övervinna mina matspöken eftersom det bara bidrar till ångest och jag orkar faktiskt inte längre hålla på. Så nu har jag fått en hälsosam diet som jag tror kommer passa mig utmärkt och även min lilla mamma. Vad tycker du? Ska vi prova?


 

Kostråd vid candidabesvär

Grundläggande regler för kostföringen


• SOCKER bör uteslutas eller ätas i ytterst små mängder. Hit hör även sötningsmedel. Se upp för dolt

socker som t ex cornflakes, juice, franskbröd, yoghurt m m.

• VETEMJÖL bör undvikas.

• ALKOHOL bör undvikas helt.

• JÄST bör undvikas helt.

• SVAMP bör undvikas helt.

Varför?

Ovanstående livsmedel är föda för svamparna. De skapar en jäsprocess i tarmarna som gör att svampen förökar sig.

Vad kan du äta?

Grönsaker

Du kan äta alla grönsaker. Råa och ångkokade grönsaker flera gånger varje dag rekommenderas.

Färskpotatis kan du äta men undvik vinterpotatis eftersom den innehåller för mycket stärkelse.

Frukt

Du kan äta frukt men begränsa intaget av vindruvor och bananer. Max 12 st vindruvor per dag och max 1/2 banan per dag. All torkad frukt bör intas i små mängder. Alla bär som är osockrade går bra att äta.

Sädesslag

Hela korn, krossade korn och flingor av råg, korn, havre, dinkel, hirs, bovete är att rekommendera.

Du kan äta knäckebröd av råg (max 2 smörgåsar per dag). Undvik Ryvita som innehåller mycket

akrylamid.

Kött

Ät vitt kött framför rött kött. Vitt kött är fågel och fisk. Vegetabiliskt protein är ännu bättre.

Nötter

Nötter är en bra källa till protein och fett. Välj gärna ekologisk mandel, valnötter och hasselnötter.

Ekologiska frön som solroskärnor, pumpakärnor, sesamfrön, hela och krossade linfrön är också bra.

Fetter/mjölkprodukter

Använd sparsamt med komjölksprodukter. Värm maten/stek lätt i kravsmör eller ekologiskt kokosfett (finns att köpa hos Columna). Du kan äta syrade mjölkprodukter som yoghurt, färsk ostmassa som keso, kesella i små mängder. Övriga hälsosamma fettkällor: pumpafrön, valnötter, mandlar, kallpressad olivolja, lite kallpressad rapsolja, avokado (1 per dag), mandelpasta och sesampasta. Använd havremjölk eller rismjölk. Havregrädde och -mjölk kan användas som grädde i såser och i gratänger.

Mjöl

Vetemjöl bör undvikas helt. Som mjöl till bak och pannkakor använd Dinkel fullkornsmjöl eller

siktmjöl. Rismjöl och bovetemjöl kan också användas. Vid brödbak använd dinkelmjöl och rikligt

med Saltå Kvarns Biodynamiska kornkross, rågkross och havrekross. Rågmjöl med jäst kan ätas i små mängder.

Dryck

Det är viktigt att dricka mycket vatten för att få maximal effekt vid candidasanering. 1 liter per 30 kg kroppsvikt och dag. Undvik att dricka kallt vatten eftersom det försämrar matsmältningen.

Övriga bra drycker: örtté som kamomill, rölleka, fänkål, lakrits, ingefära/citron, hallonblad, pepparmynta, nypon,

yerba. Drick gärna ekologiskt citronvatten varje dag för att hjälpa till att göra kroppen mer basisk,

1/2-1 citron per dag.

Övrigt

Vetemjöl och socker skapar effekter som att kroppens inre miljö blir sur. Surheten gör det lättare för

parasiterna att föröka sig och de får större möjlighet att överleva. För att lära sig mer om syra- och basbalansen och vilken mat som är basisk, se Hälsokostrådets informationshäfte, (kan köpas på Hälsokosten).

Generellt gäller att äta rikligt med grönsaker (mycket bladgrönt), spenat, grönkål, avokado, gurka,bladselleri och rotfrukter för att göra kroppen mer basisk. Du kan även hjälpa kroppen genom att inta en rågad dessertsked med kalcium/magnesium pulver innan du lägger dig på kvällen.



Hjälper inte denna kur bör allt socker tas bort under en 2-6 veckors period.

(Allt mjöl, potatis men även frukten går bort)

Grapefrukt är ok.

En tuff rensning som kräver sin man/kvinna, resultatet kommer dock snabbt.

Här behöver dock protein och fettintag ökas markant.

Görs gärna i hop med en tarmresning där Candidan bor.


Ska förresten försöka vända på dygnet i dag. Det bästa för det är väl att vara uppe hela natten (eftersom annars kommer jag inte vakna) Försöka ta sig igenom dan och sen gå och lägga sig tidigt. Hoppas det går!
Imorgon ska jag berätta om en underbar grej som min syster tipsade mig om idag. Ett barnhem i Thailand som behöver volontär jobb. Hur mysigt låter inte det? Berättar mer imorgon!!
Puss på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0